Lördag sjätte november

Usch igår kväll vart jag riktigt rädd. Var upp och tog in hästarna och gav dom kvällsmat. Vart kvar och fixade lite som tur var. Jullis började bete sej konstigt slutade och äta. Gick in till henne i boxen och upptäckte att hon fått en foder propp eller foderstrupsförstoppning som de oxå kallas. Fick värsta paniken, ringde Fi som precis skulle till och äta, men hon ringde Stoffe som skulle komma direkt. Jag masserade hennes hals där strupen går flera ggr och jätte länge, hon dreglade en massa slem och jag fick in med handen och kom en bit upp och fick loss en slemmig hötuss. Efter en liten stund kom då S. Vi tog ut henne på gången och spoladein och upp och efter en liten stund så kom de ut två små hö tussar till. Denna gången lyckades vi själva. Hade vi inte gjort de hade de blivit till och ringa distriktsveterinären =/


Imorse när jag kom upp såg hon pigg och glad ut och jag blötte hennes havre för nån mer propp vill jag inte vara med om.

Ska upp till stallet om ett tag och då kommer premiärturen av henne att ske. Få se om jag får lite sällis av Stoffe och Fi med hästar från Åkes stall. Sen ville S testa Ari lite oxå.



Om du inte vet vad en foderpropp är kan du läsa lite om de här.


Kommentarer
Postat av: Elli

va hemskt ! :s

2010-11-06 @ 22:47:02
URL: http://norsisen.blogg.se/
Postat av: annica

ursh, jag skulle ha blivit helt knäpp!!!

JAG gör inte nått....det e min kära sambo som har sönder dom!

2010-11-07 @ 16:12:33
URL: http://annicass.blogg.se/
Postat av: Sandrah

FY vad hemskt!! Skönt att det gick bra...

2010-11-08 @ 20:52:34
URL: http://mylifeandme.blogg.se/
Postat av: Jessica L

Ett bra tips är att, om man har möjlighet, lasta dom o åka typ runt kvarteret. Då skakar proppen lös liksom! Men akta dig för o spola med slang i munnen. Vattnet kan hamna i lungorna o då får du ännu mer problem...! Har haft väldiga problem med just strupförstoppning på mitt gamla halvblod jag hade. Men blöt maten, som sagt! Helst göra en soppa åt henne, så ska du se att det blir bättre. Hon kanske dricker för dåligt? Det gjorde min..! Lycka till! Kram!

2010-11-19 @ 16:56:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback