Hjälp, what to do?

Vi har fått in 2 st puckon i stallet.. Jag skrev ju förut att de kommit två nya i stallet. Det är ett par som har en varsin häst, han har en stor bruksnordis och hon har ett varmblods sto. Han har ägt sin häst i 13 år och stoet har dom haft i ca 1 ½ år. Det fanns två stycken boxar lediga när dom flyttade in, den ena är ca 2 dm lägre i taket och mindre i kvadrat än den andra boxen, den är något större med högre i tak. I den minsta boxen bor den största hästen, dvs nordisen. Stoet står breve min och hon är ju mycket mindre. Jag tycker att dom borde placera om dom med tanke på strl. Nordisen används i western och så kör dom tydligen den i trilla m.m. stoet har jag inte en aning om vad hon används till. Jag har pratat lite med folk som vet vem dom är och han är inte speciellt duktig att rida western, och hon kan tydligen ingenting,hon har väl tagit nån western lektion, men enligt den instruktören skulle hon först behöva gå på en ridskola och lära sej mer, eller mycket mer! Dom har stått i stallet sen 1:a maj och inte en enda gång har jag sett att dom borstat  eller hållt på nå med hästarna. Stoet är så tovig i manen så de ser nästan ut som ett problem för saxen. En morgon kom inte hästarna ut och fick mat föräns efter 9:30 på morgonen. Kvällshöet som ligger i boxarna är mycket mindre än vad dom två ponnysarna i stallet får på ett mål. Hästarna ser inte undernärda ut, men jag tycker dock väldigt synd om dom. Ibland kommer dom in och får sitt kvällsfoder klockan 19 och ibland bra mycket senare, sen kommer dom kke inte ut föräns efter 8 eller senare på morgonen. I lördas när de snöade så hemskt här var hästarna ute hela dagen, dom kom in på kvällen och var alldeles dyngsura men dom släpptes bara in i boxen utan att varken skrapa av vattnet eller borstas av eller få något varmt på sej. Dom har jätte lite strö i boxarna och det verkar som att dom inte vet vad en sop är, dom sopar aldrig eller håller rent och snyggt omkring sej! I sel och sadel kammaren har dom vräkt ut sej nå kopiöst, dom har halva sin garderob där och 5 par med skor. Dom byter alltid om i stallet till stall kläder och sen byter dom tillbaka innan dom åker hem. 
Kände bara för att skriva av mej lite och dela med mej av problemet. Har du/ni något tips vad man kan göra så skriv gärna en kommentar.
Ska tillägga att vi står i ett stall där vi sköter oss själva. Alltså kan vi alla komma på olika tider och fodra och släppa in/ut hästarna, men oftast så är vi där strax efter varann på morgonen, förutom detta nya par då. Dom ansåg även att hästar är vane djur, men domm åste väl begripa nåt att dom kke ska häva sej upp tidigare på morgnarna för dom är alltid sist.
  


Kommentarer
Postat av: Linda

Ohh skvaller det gillar jag haha.

Jobbar du imorn?

2008-05-19 @ 22:06:53
URL: http://sweetkay.blogg.se/
Postat av: Linda

OKej få se om vi hinner höras nått imorn då annars ringer du mig när du vaknar för jag är då vaken före dig. Ska klippa mig 15 iaf och innan det ska ja och Malin kolla lite på stan.

Kram

2008-05-19 @ 22:13:40
URL: http://sweetkay.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback