Jahamen

Ari var fortfarande lika tjock i benen när jag kom till stallet på dagen. Kändes inge varm och hade ingen feber. Veterinär Stilling skulle till stallet och raspa tänderna på en ponny, så då passade jag på att fråga om benen. Då sa han att han kan ha Lymfangit. Det kan komma av små sår som blivit infekterade. Därför sväller benen upp. Man kan behandla med kortison om det inte går över, och de bästa är att hästen får röra på sej så mkt som möjligt, då brukar svullnaden oftast gå ner av sej självt. Så jag körde Ari en tur på skogen och när vi var hemma igen hade svullnaden gått ner. Höger bakben såg helt normalt ut men de var fortfarande lite svullet på vänster bak.
Lymfangit kan bli kroniskt om man inte ser upp. Jag sa även att jag lindar honom bak ute varje dag för han är så klantig med sina ben så han trampar på sej själv och får sår, då sa Stilling att de inte är bra att linda för mycket heller, för de kan ge blistringseffekt. Så nu får jag avstå lindningen om de inte är i nödfall iaf tillsvidare och försöka tvätta och hålla benen rena.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback