Uscha =(

Tänk ändå om djur kunde prata..
Upptäckte för några veckor sen att min kanin Speedy hade fått en liten vit grå fläck på ena ögat, tänkte att han kke hade sprungit in i nåt och typ pickat sej i ögat..
Inatt upptäckte jag att den lilla fläcken blivit mycket större, så stor att de täcker själva pupillen och allt däromkring. Ser jätte läskigt ut =(
Sökte lite på internet och fick fram att de kan vara antingen Ögoninflammation - ögat är varigt med en vit flytning, oftast är även ögat och ögonlocken rödaktiga eller svullna. (Se även Pasteurellos bakterier)

Behandling: Om ögat är varigt, ser rödaktigt ut, eller har fått grå missfärgning eller om kaninen kniper med ögat ska veterinär kontaktas! Då kan det handla om ögoninflammation, och det måste behandlas med ögondroppar eller ögonsalva (t.ex. Terracortril med polymyxin B).
Eller
Grön starr kallas även för glaukom. Detta är ganska vanligt hos kanin. Trycket ökar i ögat och gör att ögat blir stort eller ser ut att "tryckas ut". Ögat blir även grått. Detta måste behandlas omedelbart! Kontakta veterinär!

Tycker de är lite av båda "fallen", usch jag tycker så synd om den lilla stackaren, man undrar juh om de gör ont.
Så imorrn ska jag ringa till veterinären och hoppas på att få sen tid så fort som möjligt så de finns chans att min lilla sötis blir bra igen.. 

Kommentarer
Postat av: Sandrah

Mmm...inget roligt...har precis samma "symptom" på min ena häst. Fast kanske inte lika synligt, men en grå dimmig "massa" framför ena pupillen...hoppas det löser sig för din lilling :(

2008-04-28 @ 00:37:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback